Nagyhegyesért Egyesület


A L A P S Z A B Á L Y

 

 

A Nagyhegyesért Közhasznú Egyesület alakuló közgyűlésén alapszabályát a következőben állapítja meg:

 

I. AZ EGYESÜLET MEGHATÁROZÁSA

 

 

1.      Az egyesület neve.                   Nagyhegyesért Közhasznú Egyesület

Székhelye:             4064 Nagyhegyes Kossuth utca 6.sz.

 

 

2.   Alapítói:                 Nagyhegyesi természetes személyek (lásd.: 2.sz. melléklet)

 

3.   Szimbóluma:                          (lásd 1.sz. melléklet)

 

 

4. Jogállása és képviselete

 

Az egyesület önkormányzati elven működő, jogi személyiséggel rendelkező, önállóan gazdálkodó közhasznú szervezetként fejti ki tevékenységét. Kiadásait tagdíjakból, valamint természetes- és jogi személyek adományaiból fedezi. Az egyesület közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete politikai pártoktól függetlenül, tőlük sem közvetve, sem közvetlenül anyagi támogatásban nem részesülhet. Az Egyesület politikai pártokat sem közvetlenül, sem közvetve támogatásban nem részesíthet

 

 

 

II. AZ EGYESÜLET CÉLJA, FELADATA

 

 

 1. Az egyesület célja:

 

A helyi és kistérségi gazdaság és társadalom fejlesztése.

Nyilvánosságot teremteni. Nagyhegyes közösségét érintő kérdéseknek, a lakosság elé tárni a település és a régió jövőjével kapcsolatos lehetőségeket, terveket, és kezdeményezéseket

Nagyhegyesen élővé tenni a közéletet, elősegíteni az itt élő emberek közötti kapcsolatok fejlődését, erősíteni a közösségi életet, a lokálpatriotizmust

Szellemi műhely létrehozása, amely lehetővé teszi az Uniós ismeretek bemutatását, oktatását. Az egyesület felvállalja a hajléktalanok, és ideiglenesen utcára került családok téli elhelyezését.

 

2.      Az egyesület feladata

 

Őrizni, és védeni Nagyhegyes természeti környezetét és épített örökségét

Ápolni a település kulturális értékeit, hagyományait

Tiszta, és virágos település kialakításában részvétel

Új munkahelyek létrehozásával javítani a pályakezdők és fiatalok életkilátásait

Támogatni a községben folyó oktatási, közművelődési, és sport tevékenységet

Támogatni a fizikai, szellemi értelembe rászorulókat

Klub mozgalom, nyugdíjas klub, mozgáskorlátozott klub támogatása, érdekvédelme

Közrend, közbiztonság elősegítése, támogatni a polgárőrség létrehozását

Gyermek, és ifjúság szervezetek érdekvédelme, támogatása, táborok, programok szervezése

Segíteni az Önkormányzatot terveinek kidolgozásában, és megvalósításában

Megyei, és országos szinten lobbizni Nagyhegyes ügyeiért

Testvérvárosi kapcsolatok ápolása

Uniós ismeretterjesztés, felkészülés az Uniós pályázatokra, az önkormányzat ez irányú tevékenységének erősítése.

Ismeretterjesztés, kiadvány, szórólapkészítés, és terjesztés, a faluújság támogatása

A település, és az egyesület Web lapjának elkészítése, teleház létrehozása

Együtt működés kialakítása, létrehozása más hasonló céllal működő szervezetekkel

 

3.      Közhasznúsági nyilatkozat

 

Az Egyesület az alábbi cél szerinti közhasznú tevékenységeket végzi (1997. Évi CLVI. Törvény 26. § c szerint.)

-         (2.) szociális tevékenység, családsegítés, időskorúak gondozása

-         (4.) nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés

-         (5.) kulturális tevékenység

-         (6.) kulturális örökség megóvása

-         (8.) természetvédelem, állatvédelem

-         (9.) környezetvédelem

-         (10.) gyermek- és ifjúságvédelem gyermek- és ifjúsági érdekképviselet

-         (14.) sport, a munkaviszonyban és a polgári jogi jogviszony keretében megbízás alapján

              folytatott sporttevékenység kivételével

-         (15.) közrend és közlekedésbiztonság védelme, önkéntes tűzoltás, mentés, katasztrófa-

              elhárítás

-         (19.) euróatlanti integráció elősegítése

 

E célokat és feladatokat közhasznú tevékenységként, e tevékenység kielégítését nyereség- és vagyonszerzési cél nélkül szolgáló tevékenység folytatását közhasznú egyesület formájában végzi. Az egyesület szolgáltatásai nyilvánosak, és mindenki számára elérhetők.

Az Egyesület működésével, szolgáltatási igénybevétele módjával, beszámolói közlésével kapcsolatosan a nyilvánosságot biztosítja, egyrészt a jogszabályokban meghatározott módon (közzétételi kötelezettség), másrészt az alapszabályban szabályozott irat betekintési és felvilágosítás adási jog rögzítésével. Amennyiben ezen szabályokkal sem valósulna meg a nyilvánosság biztosítása, úgy az Egyesület vállalja, hogy a jogszabályban rögzített körben országos sajtó útján megjelentett közleményben teszi közzé ezen adatokat.

Az évente kötelező közhasznúsági jelentést (éves beszámolót) nem kell semmilyen ellenőrzést vagy felügyeletet gyakorló szervnek megküldeni, vagy ott letétbe helyezni, ugyanakkor biztosítani kell annak bárki általi hozzáférhetőségét (betekintését és saját költségére másolat készítését).

 

 

 

 

 

 

 

III. AZ EGYESÜLET TAGJAI, SZERVEI, SZERVEZETI RENDJE

 

 

1. Tagság

 

· Az egyesület alapítói természetes személyek.

 

(a) Tagok: Az egyesület tagjai lehetnek azok a természetes és jogi személyek, valamint azok a non profit és civil szervezetek, akik az egyesület Alapszabályát elfogadják, a belépési nyilatkozatot aláírják, két alapító tag ajánlását átadják az elnökségnek.

 

 Tagok jogai és kötelességei:

 

- A tagok jogosultak megválasztani az egyesület elnökét, elnökségét, a Gazdasági Bizottság

   Valamint az Etikai és Jogi Bizottság tagjait.

- Az egyesület tagjai bármely tisztségre választhatók.

- A tagság jogosult az egyesület munkájáról, gazdasági tevékenységéről, választott testületek munkájáról, illetve a tisztségviselők munkájáról rendszeres tájékoztatót kapni.

- A tagok a közgyűlésben egy szavazati joggal vesznek részt, amennyiben tagdíjhátralékuk nincs.

- Az egyesület tagjai kötelesek az Alapszabály rendelkezéseinek megtartására, a tagdíj

   megfizetésére.

- A tagdíj mértékét az elnökség javaslatára a közgyűlés határozza meg.

( b) Pártoló tagok: pártoló tagok lehetnek mindazok a természetes és jogi személyek, valamint

vállalkozók és vállalatok, akik az egyesület célkitűzéseivel egyetértenek.

A pártoló tagok jogai:

- A pártoló tag joga az egyesület tevékenységébe való közreműködés

- A pártoló tagok joga az egyesület célkitűzéseinek megvalósítása érdekében folytatott   aktív tevékenység, illetve pénzbeli hozzájárulás.

- A pártoló tagok véleményeiket, javaslataikat a közgyűlésnek írásban és szóban, míg az elnökségnek írásban terjeszthetik be.

- A pártoló tagoknak konzultációs joguk van , szavazati joguk nincs.

 

(c) Tiszteletbeli elnök , Tiszteletbeli tag: A közgyűlés egyszerű nyílt szavazással az egyesület ( funkció nélküli ) élére tiszteletbeli elnököt választhat ,valamint az egyesület tiszteletbeli tagjává választhat természetes személyeket.

 

(d) Tagsági viszony megszűnése:

- kilépéssel

- kizárással

- törléssel

- az egyesület megszűnésével

- halálozással

 

- Kilépéssel szűnik meg a tagsági viszony, ha a rendes vagy pártoló tag az Egyesület Elnöksége felé írásban bejelenti kilépési szándékát;

-Tag kizárására kerül sor, az elnökség döntése alapján, ha a tag az Alapszabályt súlyosan

megsértette, vagy az egyesület célkitűzéseivel ellentétes magatartást tanúsított

-Törléssel szűnik meg a tagsági viszony, ha a tag az esedékességtől számított három hónapon belül, írásos felszólítás ellenére sem fizette be tagdíját az egyesület számlájára.

- Amennyiben a természetes személy elhunyt.

 

 

2. A Közgyűlés

 

A) A Közgyűlés az Egyesület legfőbb szerve. A közgyűlés a tagok felének + egy tagnak jelenléte esetében határozatképes. A közgyűlést az elnökség hívja össze, minden tagot a napirend közlésével kell meghívni. Hathavonta egyszer rendes közgyűlést kell tartani, rendkívüli közgyűlést akkor kell tartani, ha a tagok egyharmada, vagy bármelyik tisztviselő ezt kéri A közgyűlés ülései nyilvánosak, a közgyűlés határozatait egyszerű többséggel, nyílt szavazással hozza, a tisztségviselők megválasztása titkos szavazással történik, a választás  a közgyűlés –minősített többségével – kétharmados szavazat többségével sikeres

 

B) A Közgyűlés hatásköre:

a) Az Egyesület alapszabályának megállapítása és módosítása.

b) Az Egyesület más társadalmi szervezettel való egyesülésének, úgyszintén feloszlásának     kimondása.

c) Az Egyesület szellemiségét, arculatát meghatározó elvekről való döntés.

d) Az Elnök az Elnökség, a gazdasági megbízott és az Ellenőrző Bizottság beszámolóinak megtárgyalása és elfogadása.

     e) A tag felvételét megtagadó, kizáró ill. törlő határozatok elleni fellebbezés elbírálása.

     f) A tagdíj mértékének és fizetési módjának megállapítása és megváltoztatása ( az elnökség   javaslata alapján ).

   g) Az elnök, az alelnökök , az elnökség tagjainak ,a gazdasági megbízottnak és az  Ellenőrző Bizottság tagjainak és elnökének megválasztása.

h) Az Egyesület saját költségvetésének meghatározása.

i) Döntés minden olyan kérdésben, amelyet az Egyesület valamely más szerve a Közgyűlés      elé terjesztett.

j) Az Egyesület működéséről szóló éves beszámoló, valamint a számviteli törvény szerinti éves beszámoló, és a közhasznúsági jelentés jóváhagyása. A beszámolókat közgyűlés nyílt szavazással a közgyűlésen jelenlévő tagok kétharmados –minősített- többségével fogadja el

k) Mind a Közgyűlés, mind az Elnökség minden lényeges döntését jegyzőkönyvben rögzíti. A jegyzőkönyvet aláírja az Elnökség jelenlévő minden tagja, közgyűlésén esetén a levezető elnök és a közgyűlés által erre kijelölt két hitelesítő tag. A közgyűlés levezető elnöke a közgyűlés által hozott határozatokat köteles haladéktalanul bejegyezni a határozatok könyvébe, a bejegyzést a jegyzőkönyvet hitelesítő egyik tag hitelesíti. A határozat csak ezt követően válik érvényessé. Az Elnök köteles a közgyűlés által hozott döntések nyilvántartását naprakészen vezetni, mely nyilvántartásból megállapítható a döntés tartalma, időpontja és hatálya, a döntést támogatók és ellenzők számaránya, személye.

Az Elnök köteles a közgyűlés és az Elnökség által hozott olyan határozatokat, amelyek bármely tagra vonatkozóan jogokat és kötelezettségeket állapít meg, illetve harmadik személyt (beleértve a hatóságokat is) érinthet a döntés meghozatalától számított három munka napon belül, írásban, ajánlott postai küldeményként feladva az érintettnek is megküldeni.

Amennyiben a kézbesítés a hatályos jogszabályok szerint nem tekinthető kézbesítettnek, úgy köteles ennek tudomásrajtásától számított nyolc napon belül közleményként valamely országos sajtó útján is nyilvánosságra hozni.

 

 

 

1.      Az Elnökség

 

 

- Az Elnökséget a Közgyűlés választja meg két év időtartamra, titkos szavazással. Az Elnökség 3 főből áll. Az Elnökség tagjai: Elnök, ügyvezető Alelnök, általános Alelnök .

- Az Elnökség tagjaira a Közgyűlés tagjai tesznek javaslatot.

- Az Elnökségi ülések nyilvánosak, az egyesület tagjai számára.

- Az Elnökségi ülés akkor határozatképes, ha az ülésen az Elnökségi tagok 2/3-a jelen van.

Az Elnökég határozatait egyszerű többséggel, nyílt szavazással hozza.

- Az Elnökség üléseit az Elnök, akadályoztatása esetén bármelyik Alelnök, a cél előzetes

közlésével, hívja össze. Az Elnök vagy Alelnök köteles az ülést abban az esetben is

összehívni, ha a tagjainak egyharmada a cél megjelölésével azt írásban kéri.

Az Elnökség évente legalább négyszer, de ha szükséges többször ülésezik, az ülésre minden tagot a napirend közlésével kell meghívni úgy, hogy a meghívók elküldése és az ülés napja között legalább hét napnak kell lennie.

- Az elnökség Szervezeti és Működési Szabályzatát maga határozza meg , melyet a közgyűlés

hagy jóvá.

-Az Egyesület iratait, bevételi és kiadási bizonylatait az elnök kezeli..

Az Egyesület elnöke köteles gondoskodni a közhasznú szervezet működésével kapcsolatosan keletkezett iratokba való betekintésről, illetve azokról felvilágosítást adni.

Az iratokba való betekintés iránti igényt (kérelmet) írásban kell az Elnök részére megküldeni.

Az Elnök köteles bármely jogszabály által felhatalmazott szerv vagy személy által kért iratbetekintést haladéktalanul; egyéb esetekben az iratbetekintést kérővel történt megállapodás szerinti határidőben, illetve jogszabály vagy hatósági határozat által előírt határidőben teljesíteni.

Az Elnök köteles az iratbetekintésről külön nyilvántartást vezetni, melyből megállapítható a kérelmező neve, a kért irat megnevezése, a kérelem és teljesítésének ideje.

 

Az Elnökség hatásköre:

 

a) Az alapszabály módosítására vonatkozó javaslat kidolgozása.

b) Javaslattétel az évi költségvetésre.

c) Dönt tagok felvételéről, ill. kizárásról.

d) Kijelöli és megbízza az Egyesület céljának eléréséhez megfelelő irányelveket és feladatokat,

az egyes feladatok megvalósítására alkalmas személyt, vagy személyeket.

e) Dönt mindazon kérdésekben, melyek nem tartoznak a Közgyűlés vagy más testületi szerv

hatáskörébe, ill. amelyeket a Közgyűlés a hatáskörébe utal.

f) Két közgyűlés közötti időszakban intézi az egyesület ügyeit, vezeti az egyesületet.

g) Az Elnök köteles az Elnökség által hozott döntések nyilvántartását a határozatok könyvében naprakészen vezetni, mely nyilvántartásból megállapítható a döntés tartalma, időpontja és hatálya, a döntést támogatók és ellenzők számaránya (ha lehetséges személye is).

Az Elnökség és az Elnök jogai:

 

a) Az Elnökség a Közgyűlések között irányítja az egyesület működését és dönt mindazon

kérdésekben, amelyek nem igényelnek Közgyűlést. Ezekről az intézkedésekről a következő Közgyűlésen köteles beszámolni.

b) Az elnök és az ügyvezető alelnök az Egyesület képviseletére, az Egyesület nevében aláírásra jogosult. Az elnök és ügyvezető alelnök az esetek meghatározott körére nézve, ill. egyedi esetben a képviseleti jogot, az Elnökség más tagjára átruházhatja. Az Egyesület bankszámlájáról pénz felvételére 1.000.000 Ft-ig az elnök és az ügyvezető alelnök együttesen jogosult , a gazdasági megbízott felügyeletével. 1.000.000 Ft feletti összeg felvételéhez az Elnökség hozzájárulása szükséges, de ebben az esetben is az elnök az ügyvezető alelnökkel közösen intézheti a pénzügyeket a gazdasági megbízott felügyeletével.

c) Az egyesület feladatkörében eljárva az elnök és az ügyvezető alelnök szerződéseket köthet, az Egyesület nevében, jogokat szerezhet és kötelezettségeket vállalhat, pályázatokon részt vehet.

d) Az elnök feladata az ülések összehívása, előkészítése, valamint döntés mindazon ügyekben, amelyek nem igényelnek testületi döntést, ill. mindazon feladatok amivel az Elnökség megbízza.

 

4. Az Ellenőrző Bizottság

 

a) A Bizottság az Egyesület ellenőrzésére hivatott testület, mely három tagú, tagjait a Közgyűlés választja meg két évre, A tisztségviselők között rokoni kapcsolat nem állhat fenn.

b) A Bizottság tagjai megbízatásuk alatt az Egyesületen belül más tisztséget nem tölthetnek be.

c) A Bizottság munkáját közvetlenül a Közgyűlésnek alárendelve végzi. Munkájáról a

Közgyűlésnek köteles beszámolni.

 

 

Hatásköre:

- ellenőrzi az Alapszabályban foglaltak megtartását

- az Egyesület fegyelmi és etikai ügyeinek első fokon eljáró testülete

- az Egyesület szerződéseit, kötelezettségvállalásait véleményezi

- ellenőrzi az Egyesület gazdálkodását, valamint a hatályos pénzügyi szabályok betartását

-         véleményezi az Egyesület költségvetését, erről értesíti az elnökséget és a közgyűlést.

 

 

5.           Összeférhetetlenségi szabályok

 

 Nem lehet az ellenőrző bizottság elnöke vagy tagja,  az a személy, aki

a) az Egyesület vagy legfőbb szervének elnöke vagy tagja,

b) a közhasznú szervezettel a megbízatásán kívüli más tevékenység kifejtésére irányuló munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll, ha jogszabály másképp nem rendelkezik,

c) a közhasznú szervezet cél szerinti juttatásából részesül - kivéve a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatásokat, és a társadalmi szervezet által tagjának a tagsági jogviszony alapján nyújtott, létesítő okiratnak megfelelő cél szerinti juttatást -, illetve

d) az a)-c) pontban meghatározott személyek hozzátartozója.

A közhasznú szervezet megszűntét követő két évig nem lehet más közhasznú szervezet vezető tisztségviselője az a személy, aki olyan közhasznú szervezetnél töltött be - annak megszűntét megelőző két évben legalább egy évig - vezető tisztséget, amely az adózás rendjéről szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki.

A vezető tisztségviselő, illetve az ennek jelölt személy köteles valamennyi érintett közhasznú szervezetet előzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más közhasznú szervezetnél is betölt.

Az Egyesület vezető tisztségviselője és közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b) pont] ugyanannál a szervezetnél a felügyelő bizottság tagjává nem választható meg.

 

 

 

 

IV. AZ EGYESÜLET GAZDÁLKODÁSA

 

 

a) Forrásai.

- tagdíjak,

- pártoló tagok pénzbeli hozzájárulásai,

-         külső szervek adományai, juttatásai, céltámogatásai.

-         Az Egyesület vállalkozás tevékenysége, melyet csak közhasznú céljainak megvalósításának érdekében végez

b) Az Egyesület tartozásaiért saját vagyonával felel. A tagok a tagdíj megfizetésén túl az

Egyesület tartozásaiért nem felelnek saját vagyonukkal.

c) Az Egyesület gazdasági megbízottja a gazdálkodásért felelős személy.

A gazdálkodásért felelős vezető tevékenységét az Elnökségnek alárendelten végzi, az Ellenőrző Bizottság felügyelete alatt.

d) Az Egyesület gazdálkodását a mindenkori hatályos jogszabályok keretei között folytatja, és azok előírása szerinti üzleti könyveket vezet, melyeket az év végén lezárja. Az üzleti év végén az egyesület gazdálkodásáról mérleget, vagyonkimutatást kell készíteni.

Az egyesület gazdálkodásából származó nyereség nem osztható fel, az csak jelen alapszabályban rögzített tevékenységre fordítható

e) Az egyesület közgyűlése által elfogadott közhasznúsági jelentésnek tartalmaznia kell:

     - A számviteli beszámolót

- A vagyon felhasználásával kapcsolatos kimutatást

- A cél szerinti juttatások kimutatását

- A költségvetési támogatás felhasználását

- A közhasznú tevékenységről szóló rövid tartalmi beszámolót

- A közhasznú szervezet vezető tisztségviselőinek esetlegesen nyújtott juttatások értékét, illetve összegét.

 

 

 

V. AZ EGYESÜLET MEGSZŰNÉSE

 

 

 

a) Az Egyesület megszűnik, ha a feloszlatását a Közgyűlés kétharmados szótöbbséggel  kimondja.

b) Más egyesülettel, szervezettel egyesül.

c) Felügyelő szerve feloszlatja, vagy megállapítja megszűnését.

d) Tagsága 10 fő alá csökken.

 

Az Egyesület megszűnése esetén vagyonáról a Közgyűlés rendelkezik.

Ezen Alapszabályban nem szabályozott kérdésekben az Egyesületi Jogról szóló 1989. évi II. törvény, valamint a Polgári Törvénykönyv vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.

 

 

 

 

VI. ZÁRÓRENDELKEZÉS

 

 

Az Egyesület bírósági nyilvántartásba vétellel jön létre.

A jelen okiratban nem szabályozott kérdésekre egyrészt az egyesülésekről szóló 1989. évi II. tv. És közhasznú szervezetekre vonatkozó jogszabály rendelkezései, másrészt a később meghozandó közgyűlési határozatok az irányadók.

 

 

 

Kelt: Nagyhegyes 2004. Március hó 03. napján

 

 

 

 

 

 

 

Gágyor István

Elnök

Nagyhegyesért Közhasznú Egyesület